Field 'online_resolution' doesn't have a default value SCC.LT - VOLVO SAAB - Volvo klubas, Saab klubas. - Straipsniai: Garso instaliavimas
PAIEKA
DIENOS INFO

Vardadienį švenčia :

GARSO INSTALIAVIMAS

Para volvofanas · 2007 balandio 10 08:49:30 · 4 komentarai · 10994 Periros · Spausdinti
Garsas automobilyje: nuo A iki Þ






Daþnas naujo automobilio pirkëjas, sumokëjæs uþ gamyklinæ garso aparatûrà 1000 ar 2000 litø, naiviai tikisi, kad naujajame automobilyje galës pasijusti lyg tikro garso koncerte. Taèiau jau po pirmo bandymo seka nusivylimas. Kà gi daryti? Ar ið viso verta rinktis gamyklinæ garso sistemà, o jeigu ne – tai, kokià, kokius garsiakalbius, koká stiprintuvà, galø gale, kokius laidus?

Garsiakalbiai

Pradþioje – apie garsiakalbius. Pagal konstrukcijà plaèiausiai yra paplitæ yra trijø rûðiø garsiakalbiai.

Plaèiajuosèiai 8-17cm garsiakalbiai. Jø daþniø diapazonas gali bûti nuo 100 Hz iki 10 kHz, o kartais – dar platesnis. Dël maþos jø savikainos ir nesudëtingo montavimo ðie garsiakalbiai daþniausiai naudojami gamyklinëse garso sistemose, kurios komplektuojamos á naujus automobilius.

Plaèiajuosèiai „koaksialo” (coaxial, arba aðinio) tipo garsiakalbiai. Ðiuo atveju ant vieno garsiakalbio korpuso yra sumontuotos papildomai antra, o kartais ir treèia bei ketvirta juostos. Todël toká garsiakalbá jau galima traktuoti kaip daugiajuostæ sistemà, susidedanèià ið atitinkamo garsiakalbiø skaièiaus. Tokio tipo garsiakalbiai gaminami 8–20 cm diametro, ovalo arba elipsës formos. Kai kuriø tokios rûðies garsiakalbiø atkuriamø daþniø juosta gali siekti nuo 60 Hz iki 15-20 kHz, taèiau dël konstrukcijos ypatumø ðie garsiakalbiai labiau tinka galinei akustikai. Todël nerekomenduojama juos montuoti automobilio priekyje.

Plaèiajuosèiai komponentiniai garsiakalbiai. Paprastai jie sudaryti ið atskirø garsiakalbiø, pritaikytø darbui siaurame daþniø diapazone. Daþniausiai sutinkami komplektai ið dviejø ar trijø garsiakalbiø. Esant dvijuostei sistemai, apatinæ daþniø juostà (~60 Hz -4000 kHz) atkuria 10-17 cm diametro garsiakalbis, tuo tarpu virðutinæ daþniø juostà (4 kHz - ~20 kHz) atkuria maþas 1-3 cm garsiakalbiukas.

Aukðtø daþniø garsiakalbis (paprastai jis bûna su kupoliniu lengvu difuzoriumi, pagamintu ið ðilko, dirbtino ðilko, aliuminio arba titano ir maþu Neodimio magnetu) montuojamas aukðèiau. Tai þenkliai pagerina garso atkûrimo kokybæ bei garsø lokalizacijà. Taèiau toks komponavimas turi ir savø trûkumø - aiðkiai galima girdëti, kad aukðti daþniai sklinda ið virðaus, o vidutiniai daþniai - ið po kojø. Toks netolygus garso pasiskirstymas susidaro dël palyginti didelio atstumo tarp þemus ir aukðtus daþnius atkurianèiø garsiakalbiø. Ir kuo geresni garsiakalbiai, tuo labiau jauèiamas ðis trûkumas.

Pastaruoju metu ði problema sprendþiama gaminant kiek ámanoma didesnius aukðtø daþniø garsiakalbius (25-30 mm) ir atitinkamai þeminant skyrimo ribà tarp juostø (net iki ~1 kHz). Trijuostës sistemos tokiø trûkumø neturi, taèiau jos turi kità trûkumà, kuris trukdo ðios sistemos populiarumui. Tai didelë ne tik garsiakalbiø, bet ir jø montavimo kaina. Visgi, trijuostë sistema gali uþtikrinti tikrai gerà garso kokybæ ir labai gerà dinaminá diapazonà.
Taigi, tiek dvijuosèiai, tiek trijuosèiai garsiakalbiai yra vienintelis teisingas sprendimas automobilio priekinei akustikai.

Komponavimas

Aparatas ir 4 garsiakalbiai, sumontuoti standartinëse arba automobilio gamintojo numatytose vietose. Jeigu tai yra sistema, kurià gamintojas paprastai siûlo pirkëjui, tuomet dþiaugsmo nesitikëkite.
Pavyzdþiui, populiariøjø treèiosios ir ketvirtosios kartos Volkswagen Golf automobiliø priekinëse ir galinëse durelëse daþniausiai montuojami Philips arba Blaupunkt 16 cm garsiakalbiai su plastmasiniais vamzdþio tipo korpusais. Ðie garsiakalbiai atkuria daþnius maþdaug iki 4 kHz, nes tiesiog ant signalo pajungimo gnybtø yra sumontuotas paprastas filtras. Tai nepaisant to, kad garsiakalbiø nominali galia siekia 7-8 W. Dureliø virðuje taip pat sumontuoti aukðtø daþniø garsiakalbiai, kurie „dirba“ nuo maþdaug 4 kHz, o tai realizuota juos pajungiant per 3,3 mkF kondensatoriø. Ðiø garsiakalbiø nominali galia siekia 2-3 W.
Nepaisant to, kad maðinoje sumontuota tikra komponentinë dvijuostë 4 kanalø stereo sistema, garso kokybë, atvirai pasakius, yra netgi þemiau kritikos ribos. Taèiau neverta nusiminti. Kokybë gali ðiek tiek pagerëti, jeigu atsisakysite gamyklinës magnetolos ir uþ maþdaug 600 eurø (maþdaug tiek paprastai kainuoja gamyklinës garso sistemos) teisingai pasirinksite Lietuvoje parduodamà magnetolà ir garsiakalbius. Nors tai dràsus þingsnis, taèiau jis Jums suteiks gerokai daugiau malonumo.
Brangiuose aukðtos klasës automobiliuose kartais bûna sumontuotas papildomas vienas ar keli garsiakalbiai, skirti atkurti tik þemo daþnio signalus (50 - 150 Hz juostoje), taèiau jie á bazinæ automobilio kainà neátraukti, todël uþ juos tenka mokëti papildomai.
Net jeigu automobilyje garso sistemø komplektacija yra panaði, kaip tik kà iðvardinta, taèiau automagnetola – gerokai aukðtesnës klasës ir kokybës, galima tikëtis visai neblogo skambesio. Taèiau magnetola turi bûti su papildomu linijiniu iðëjimu þemø daþniø garsiakalbio stiprintuvo pajungimui ir atitinkamais garsiakalbiais, kurie yra pritaikyti darbui tiesiai nuo vidinio aparato stiprintuvo.
Paprastai tokie garsiakalbiai bûna lengvais difuzoriais su dideliu naudingumo koeficientu. Tokioje sistemoje taip pat yra þemø daþniø kolonëlë su atitinkamos galios stiprintuvu. Idealiu atveju – korpusinio tipo, blogiau - laisvo tûrio.
Jeigu Jûsø automobilyje sumontuota bûtent tokia garso sistema, jeigu ji teisingai instaliuota, tuomet galite tikëtis pakankamai aukðtos skambëjimo kokybës.
Dar vienas variantas – garso sistema, susidedanti ið aukðtos klasës grotuvo, turinèio tris linijinius iðëjimus, dviejø porø didelës galios (30-40 W) garsiakalbius ir þemo daþnio kolonëles. Ðioje sistemoje turëtø bûti vienas keturiø kanalø stiprintuvas 30-40 W galios kanalui, kuris skirtas komponentiniams garsiakalbiams, o vienas atskiras stiprintuvas – þemo daþnio kolonëlei. Pastarasis turëtø bûti bent 50 W nominalios galios. Reikëtø nepamirðti, kad garso aparatûros gamintojai paprastai pateikia maksimalià stiprintuvø galià, kuri daþniausiai bûna 3-4 kartus didesnë nei nominali.
Taupant lëðas, galima naudoti integruotà penkiø kanalø stiprintuvà. Tokiø stiprintuvø maitinimo grandinëje pageidautinas maþiausiai 0,5 farado talpos kondensatorius. Jo paskirtis - suðvelninti akumuliatoriaus tiekiamos átampos svyravimus, esant dideliems momentiniams srovës poreikiams. Na, o bendra stiprintuvø pareikalaujama srovë gali siekti net 100 A ir daugiau. Esant tokiai srovei, akumuliatoriaus átampa krenta iki 2-3 voltø, automatiðkai maþëja stiprintuvø galia, didëja garso signalo iðkraipymai, trumpëja akumuliatoriaus ir generatoriaus tarnavimo laikas.

Montavimas

Garsiakalbius montuojant á standartines, gamykloje jiems numatytas vietas atsiranda nemaþai problemø:
ðalia prastos garso kokybës, neteisingai suformuotos skambëjimo scenos, automobilio viduje girdimas gana didelis triukðmas judëjimo metu, kuris daþniausiai kompensuojamas garso lygio këlimu. Toks automobilis kelia gerokai daugiau triukðmo ir iðorëje.
Siekiant komforto viduje esantiems bûtina atlikti daliná arba pilnà automobilio triukðmo izoliacijos gerinimà. Toks variantas leidþia sukurti automobilyje izoliuotà nuo aplinkos triukðmo erdvæ, maþina vairuotojo nuovargá ilgø kelioniø metu bei pagerina garso kokybæ, taip pat sumaþina audio sistemos triukðmo skleidimà á aplinkà. Be to, maþiau apkraunami tiek garsiakalbiai, tiek ir stiprintuvai, nes sukurti reikalingà garsà automobilio salone uþtenka maþesnës galios.
Esant gerai automobilio garso izoliacijai, judant mieste, intensyvaus eismo metu, o uþmiestyje vaþiuojant 120-160 km/h greièiu uþdarytais langais vairuotojas su priekyje sëdinèiu keleiviu turi susikalbëti, nekeldami balso ir neátempdami klausos.

Laidai

Gaila, taèiau daþniausiai automobiliø savininkai á laidus beveik nekreipia dëmesio, todël daþniausiai pasirenkami patys pigiausi laidai. Gi ið tikrøjø nuo laidø priklauso labai daug...

Akustiniai:
Minimalus reikalavimas – komponentinëms kolonëlëms naudoti iðgryninto vario (OFC) 1,5 kvadratinio milimetro, þemo daþnio kolonëlëms - 2,5 kvadratinio milimetro skerspjûvio laidus. Nereikia ignoruoti laidø tuo atveju, kai naudojamas vidinis magnetolos stiprintuvas. Atvirkðèiai, tokiu atveju rekomenduojama imti ne maþiau kaip 2.5 kv/mm skerspjûvio laidà, kad kaip galima labiau sumaþinti galios nuostolius.

Maitinimo:
Magnetolos maitinimo pajungimui turëtø bûti naudojamas maþiausiai 2,5 mm2, pageidautinma 4 kv/mm.
Vienam dviejø kanalø stiprintuvui, jeigu jo galia ne didesnë kaip 30 W kanalui - ~10 mm2 laidas. Taèiau tokiam stiprintuvui maitinimà geriausia pajungti su ne maþesnio, kaip 16 mm2 skerspjûvio kabeliu.

Tarpblokiniai:
Linijinius laidus, jungianèius aparatà ir stiprintuvà, visada verta rinktis maksimaliai kokybiðkus. Jie tipinëje situacijoje daro þymiai didesnæ átakà skambëjimui, nei auksèiau paminëti akustiniai laidai. Nebûnant specialistu, iðoriðkai sunku nustatyti tarpblokinio kabelio kokybæ, todël reikëtø pasikliauti informacija ant paties kabelio, kaina bei gamintojo vardu. Patartina rinktis paruoðtus naudojimui linijinius laidus ir kabelius, ant kuriø yra nurodyta srovës tekëjimo kryptis. Paprastai tokiø laidø gamybai naudojamos sudëtingos gyslø pynimo technologijos, taip pat ir ypatinga metalo sudëtis, kuri maþiau linkus oksiduotis. Srovës tekëjimo kryptis linijiniame laide priklauso ne nuo paties laido, taèiau nuo to kaip sujungtos ekranuojanèios gyslos kabelio galuose.


Paimita ið: www.i-klubas.lt
KOMENTARAI
#1 | 14 · 2007 balandio 11 22:32:02
nieko naujo nesuzinojau sad
#2 | 194 · 2007 gegus 24 23:31:51
Tai turbut daug zinojai smile1
#3 | Zygimantas · 2007 lapkriio 28 21:44:45
focal labai geri garsiakalbiai
#4 | aidas · 2007 gruodio 31 10:35:45
nu kazkiek zinau apie aparatura bet kad butu kas labai ipatingo cia parasyta tai man niekoas nesukele jokio ispudzio vos netaip kad atsarginis ratas dazniausiai paslepiamas bagazineje o ne po kapotu ;)
RAYTI KOMENTAR
Turite prisijungti, nordami parayti komentar.
VERTINK!

Reitingas: 5/10 (296 balsai )